Fordele og ulemper ved kontorfællesskaber

Fordele og ulemper ved kontorfællesskaber

At finde de rette lokaler til sin virksomhed er ikke altid en nem sag, og det kan være svært at finde ud af, hvilken løsning man skal vælge. Der er et hav af muligheder, og der dukker hele tiden nye og innovative arbejdslokaler op. En af de løsninger, der er blevet ganske populære i de seneste år, er kontorfællesskaber, som benyttes flittigt af både freelancere, selvstændige, enkeltmandsvirksomheder og større virksomheder. 

I dette indlæg ser vi nærmere på fordele og ulemper ved kontorfællesskaber, så du kan blive lidt klogere på, om det kunne være den rette løsning til din virksomhed.

Hvad er et kontorfællesskab?

Et kontorfællesskab er en løsning, hvor flere virksomheder lejer sig ind i samme ejendom og driver deres virksomhed side om side under samme tag. Der kan både være tale om større og mindre virksomheder, freelancere og selvstændige, som lejer sig ind i lokalerne. I denne type kontor til leje er der, som navnet antyder, fokus på fællesskabet. Det handler om at samle erhvervsdrivende samme sted, så de kan få gavn af hinanden i hverdagen. Så hvilke fordele og ulemper er forbundet med dette? Det ser vi nu nærmere på.

Fordele ved kontorfællesskaber

Der er flere fordele forbundet med at vælge et kontorfællesskab til at drive sin virksomhed, uanset om man er en lille, nyopstartet enkeltmandsvirksomhed eller en større, etablereret virksomhed. Disse fordele er grunden til, at løsningen nyder stigende popularitet for mange forskellige virksomhedstyper.

Den primære fordel ved et kontorfællesskab er netop, at man får adgang til et fællesskab med ligesindede. På den måde får man både et socialt og professionelt netværk i sin dagligdag, som giver gode muligheder for at udveksle idéer og sparre med hinanden.

En anden fordel er, at man i et kontorfællesskab også får adgang til en række faciliteter, som man ellers ikke ville have, hvis man f.eks. arbejdede hjemmefra som freelancer eller som selvstændig. Man kan dele udgifter til faciliteter såsom kantine, mødelokaler, reception og internet med de andre virksomheder i ejendommen.

Ulemper ved kontorfællesskaber

Ligesom almindelige kontorlokaler har kontorfællesskaber også visse ulemper. Det er vigtigt at være opmærksom på disse ulemper, inden man kaster sig ud i en beslutning om at leje sig ind i et af dem. Først og fremmest skal du være opmærksom på den ekstra månedlige udgift, du får, når du skal betale husleje for dine nye lokaler.Derudover kan der være ulemper i forhold til arbejdsmiljøet i et kontorfællesskab. Nogle er præget af åbne arbejdsrum, hvor man sidder i samme lokale som mange andre, og det kan skabe uro og forstyrrelser, som man ellers ikke ville have, hvis man arbejdede hjemmefra eller havde sine egne lokaler.

Skriv et svar